Feedback
Alle Keukenzaken Beoordeeld
Plaats
Aantal ervaringen
Den Bosch (Noord-Brabant)
44 ervaringen (1 maand geleden)
Arnhem (Gelderland)
101 ervaringen (1 week geleden)
Numansdorp (Zuid-Holland)
50 ervaringen (1 maand geleden)
6 vestigingen
1471 ervaringen (eergisteren)
Middelharnis (Zuid-Holland)
143 ervaringen (3 weken geleden)
Volendam (Noord-Holland)
23 ervaringen (1 week geleden)
Staphorst (Overijssel)
89 ervaringen (5 dagen geleden)
3 vestigingen (Gelderland, Overijssel)
21 ervaringen (meer dan 3 maanden geleden)

Folie keukenkasten laat los

Een nieuwe keuken ziet er net na de montage stralend uit. Een veel voorkomende klacht is dat na slechts een paar jaar de folie van de keukenfronten loslaat. De keuken verliest zijn uitstraling en reparatie wordt noodzakelijk.

Oorzaak
Of folie loslaat hangt allereerst sterk af van de kwaliteit van de lijm waarmee de keukenfolie is bevestigd op de MDF ondergrond van het keukenpaneel. We spreken hier specifiek over MDF omdat keukenpanelen met folie in de regel een MDF ondergrond hebben.

Deze lijm kan onder invloed van een teveel aan vocht in de keuken gaan loslaten. Een andere oorzaak voor het loslaten van de lijm zijn temperatuurverschillen. De MDF ondergrond waarop de folie verlijmd zit zet een klein beetje uit bij warmte en krimpt een klein beetje bij kou. Als dit te veel of te vaak gebeurt kan de lijm van de MDF ondergrond loskomen. Het is van belang te benadrukken dat vooral de kwaliteit van de lijm grote invloed heeft op het al dan niet loslaten van folie bij bepaalde warmte of vocht omstandigheden.

Verder speelt nog een rol of met de juiste hoeveelheid lijm de folie is bevestigd op de MDF ondergrond. Bij te weinig lijm hecht de folie niet goed, ook te veel lijm is niet goed. Tot slot kunnen de kwaliteit van de MDF ondergrond en de kwaliteit van de folie een rol spelen in de hechting van de lijm.

Voorkomen
Aan de oorzaken die te maken hebben met warmte en vocht kun je veel doen. Zet bijvoorbeeld geen waterkokers of koffiezetapparaten onder de kasten. Ventileer de keuken goed. En voorkom grote temperatuurschommelingen in de keuken. U dient kortom de keuken in goede conditie te houden.

Echter vaak is het loslaten van folie vooral een lange termijn gevolg van de kwaliteit van gebruikte lijm, de kwaliteit van de materialen, en de gebruikte productietechnieken. Door maatregelen te nemen tegen vochtwerking en temperatuurwisselingen stelt u dit loslaten wel (soms lange tijd) uit, maar zult u het uiteindelijk niet voorkomen.

Omdat het loslaten in de regel pas optreedt bij matige productkwaliteit in combinatie met te veel vocht of temperatuurverschillen, is het bij concrete schade heel moeilijk om een specifieke oorzaak vast te stellen.

De beste bescherming tegen loslatend folie krijgt u door foliedeuren van een goede kwaliteit te kopen. Het is lastig om de kwaliteit van keukenfronten zelf in te schatten en u zult op de mededelingen van de verkoper, de productinformatie, de gegeven garanties en zaken als goede reviews van een keukenzaak af moeten gaan.

Losgelaten folie
Wanneer de folie aan het loslaten is, dan is het zinvol de volgende stappen te doorlopen. Allereerst dient u foto's te maken om vast te leggen dat de schade is opgetreden en hoe deze eruit ziet. Meld daarnaast het probleem zo snel mogelijk bij de keukenzaak waar u de keuken heeft aangeschaft. U kunt dan per mail de foto's sturen. Wat er vervolgens gebeurt hangt sterk af van de ouderdom van de keuken en de servicegerichtheid van de keukenwinkel. Qasa maakt zowel mee dat de fronten kosteloos worden gerepareerd of vervangen, maar ook dat de hoogst haalbare reactie een offerte is met prijsopgave hoeveel het kost om de fronten te vervangen. Op het moment dat u veel kosten moet gaan maken, is het zinvol bij een of meer andere keukenbedrijven rond te vragen hoe zij de folie zouden repareren of vervangen en tegen welke kosten.

Afhankelijk van hoeveel van de folie heeft losgelaten en of u verwacht dat folie ook bij andere panelen loslaat, en uw budget, kunt u ervoor kiezen om de complete keuken in een keer te vervangen, of alleen de beschadigde delen te vervangen.
Bedank voor dit artikel
Reacties
Er zijn 25 reacties op dit artikel. Alle reacties zijn door Qasa gecontroleerd.
Geef ook uw reactie en help anderen bij dit onderwerp.
Door Ben THommis op dinsdag 15 nov 2016 '16
Ik heb 5 jaar terug een Häeker Systemat keuken gekocht waar heel veel folie van loslaat, ondanks verhalen die ik hier en daar lees over de goede service krijg ik niest vergoed en moet alles betalen. Wat in de duizenden euro's loopt. De zaak waar ik de keuken kocht (Engelen in Barendrecht is failliet) toch hoort het niet dat zo'n dure keuken zoveel mankementen heeft. Ik vind trouwens dat de fabrikant verantwoordelijk blijft maar die het nu afschuift op het feit dat de keukenboer niet meer bestaat. Als ik een Volkswagen koopt en de dealer gaat over de kop in de garantietijd blijft Volkswagen toch aansprakelijk.
Door DJ Hout op donderdag 20 mrt 2014 '14
Helaas liet onlangs de folie van een aantal van onze keukenkastjes los. De keukenzaak heeft deze kosteloos herstelt. Niets dan lof!
Door C. Heijmans op dinsdag 25 feb 2014 '14
Van verschillende deurpanelen (koelkast boven en onder) en bijna alle onderkastjes en enkele bovenkastjes laat de folie los en geeft plooien, heel lelijk. Na het indienen van een klacht ontvingen we een offerte, maar dat was in verhouding tot de prijs van de keuken een belachelijk hoog bedrag.
Door A isbouts op zaterdag 15 feb 2014 '14
Onze keuken van 7 jaar is al slechter als de oude keuken die wij na 20 jaar vervangen hebben. Wij hebben gekozen voor deurtjes met folie en bij verschillende deurtjes komt de folie los.
Door Ed Beckers op maandag 10 feb 2014 '14
Na 7 jaar liet de folie van de keuken op diverse keukendeurtjes los. Diverse malen contact gehad met de klantenservice van Brugman. Het enige wat ik te horen kreeg was dat we een nieuwe keuken konden bestellen en dat we dan 50% korting zouden krijgen. Dit was voor ons geen optie omdat de keuken verder nog goed was en we geen zin hadden om de hele keuken na 7 jaar weer te moeten verbouwen. Dit moet volgens mij na 7 jaar ook niet nodig moeten zijn. Nu de keuken laten spuiten. Heeft nog geen 500 euro gekost. Had Brugman ook voorgesteld om deurtjes te laten herstellen en dat we ieder de helft zouden betalen. Was voor hun geen optie.
Door R uit Thorn op woensdag 29 jan 2014 '14
Wij hebben in 2001 een keuken geplaatst gekregen al na 6 maanden moesten alle deurtjes bijgesteld worden, maar goed dat zal onderhoud zijn. Maar de keuken was amper 3 jaar oud toen werden de deurfronten vervangen en moest ik als klant de helft van de nieuwprijs van de fronten betalen, goed dan heb je weer een nieuw uitziende keuken zou je denken nu is de keuken 13 jaar oud en alweer begint de front folie laag los te laten naden springen open van de kroonlijsten het is een dammer(duits)merk kunststof deurfronten keuken. Dus ik kies voor een volgende keer zeker voor een houten frontkeuken.
Door Tom van der Wal op dinsdag 28 jan 2014 '14
Na 6 jaar laat de folielaag van alle kastdeuren van de keuken los omdat er verkeerde lijm was gebruikt. Kon ik wel oplossen door nieuwe fronten te bestellen. Deze moet ik dan wel zelf betalen.
Door Zeeland op dinsdag 21 jan 2014 '14
Was tot voor kort erg tevreden over onze keuken. Maar helaas nu laat de folie van een paar keukendeurtjes los! Oplossing gevraagd, eventueel alle fronten vervangen dus hoge kosten. Koop dus nooit meer een keuken met folie. Had meer verwacht!
Door D. Jansen op woensdag 15 jan 2014 '14
Van onze oude keuken (geplaatst in 1999) liet het folie van alle kast en laden fronten beetje bij beetje allemaal los. Wij besloten in sept/okt vorig jaar om deze te laten vervangen. Dat is begin november tot onze volle tevredenheid gedaan en onze keuken ziet er weer uit als nieuw. De garantie was uiteraard al lang verlopen maar toch boden ze ons een korting aan omdat het een mankement betrof dat was ontstaan door de verouderde technieken van die tijd en niet door ondeugdelijk gebruik onzerzijds.
Door I. Oranje op vrijdag 10 jan 2014 '14
Folie van deuren laat vanzelf los door verkeerde persing. Keukenkampioen wil niet vervangen.
Door Diana en Erwin op maandag 30 dec 2013 '13
Van de 18 fronten laat er van 11 de folie laag los van het mdf, wij denken dus voor bijna 100% dat dit een productiefout is. Het gemeld en nee we konden ook dit gewoon betalen met een korting ter afschrijving, belachelijk. Gewoon droog van achter een buro een mailtje niemand die ook maar de moeite neemt om te komen kijken. Dus niet accoord en boze mail gestuurd en wederom niks noppes nada.
Door L V op maandag 2 dec 2013 '13
Nu 5 jaar later na aanschaf van de keuken merkten we met schoonmaken dat van 1 van de bovenkastjes de folie midden op het kastje loslaat en er een luchtbel is ontstaan onder de folie. Niet heel er hinderlijk maar het zit er wel! Gebeld met het service center en het enigste wat ze kunnen vertellen is tja mevrouw uw keuken valt 60 dagen buiten onze garantie periode van 5jaar dus het enigste wat u kunt doen is allemaal nieuwe fronten bij ons bestellen of een schadebedrijf het duurte laten herstellen....
Door R. Elshout op zaterdag 16 nov 2013 '13
Ik wil mensen waarschuwen voor een keuken van Mandemakers. Je moet niet denken dat je een keuken koopt voor 15 of 20 jaar, nee bij ons is ie nog geen tien jaar oud en alle 'folie' laat los, een schandalig gezicht. We hebben van het begin af aan problemen gehad, en nu dus dat de folie loslaat op bijna alle laatjes en kastjes. Toen we een klacht in dienden zeiden ze dat de technische levensduur van een keuken maar 10 jaar is. Dat vertellen ze je niet als je een keuken koopt. We kregen een offerte aangeboden om voor 1500 euro al onze deurtjes te vervangen, maar zeg nu zelf: als je keuken vanaf het begin mankementen vertoont investeer je er toch geen euro meer in.
Door Rob op woensdag 31 jul 2013 '13
Het folie van de fronten van de kastjes laat los en de keukenboer geeft niet thuis. Hij gaat beperkt in de op klachten. Dit is erg jammer. Mijn advies zou zijn om hier iets over op te nemen in het koopcontract (bijv dat geschillen mogen worden voorgelegd aan...).
Door bac op maandag 10 jun 2013 '13
Na 13 jaar laat het folie van alle deuren en laden los, kan andere deuren bestellen, kost ongeveer 2000 euro, slechte kwaliteit en nog slechtere service nooit meer keukenkampioen bij verkooppraatje gaat zeker 20 jaar mee de keuken, praktijk is toch weer anders.
Door harry op dinsdag 12 feb 2013 '13
na vier jaar laat de folie van de deurtjes los. Geweest bij de zaak waar hij ook gekocht is na vier maanden nog geen reactie. Ik vind dit een zeer slechte service
Door petra op maandag 4 feb 2013 '13
De kwaliteit van de keuken laat te wensen over. Binnen 5 jaar laat folie van deuren los. deze zijn vervangen. jaar later laten bij de andere deuren de folie los, dit was na 5 jaar en 2 maanden. dit valt niet meer onder garantie want 5 jaar zijn om. Met bij betaling willen ze deuren vervangen. Daar de andere deuren dit gebrek ook al vertoonden ben ik hier niet mee akkoord gegaan. Ze maken reclame raad de prijs van deze keuken. Naar mijn mening: al wat je betaald is te veel. vind dat een keuken na 6 jaar niet aan vervanging toe hoort te zijn. is bij ons wel het geval.
Door Eric op zondag 27 jan 2013 '13
Na 4 jaar liet de folie los van alle deuren. Is wel vervangen doch met kleurverschil. Door de hitte van de vaatwasser is de binnenkast gekrakkeleerd. Moet nu op zoek naar andere keuken.
Door Sylvia op dinsdag 22 jan 2013 '13
Heb in 2005 een keuken gekocht en nu 7 jaar later alle folie van de deurtjes laten los. Leverancier gebeld en hebben ons een offerte gestuurd dat we op alle deurtjes 55% korting krijgen het bedrag wat ik dan moet betalen is 1.442,00 euro. Terwijl je tien jaar garantie hebt wat bedoelen ze met garantie. Het is een fabrieksfout en nu moeten wij het gaan betalen niks geen garantie. Ik vind dat ze het moeten vergoeden. Het is een ondeugdelijk product.
Door Ron op zondag 20 jan 2013 '13
Na zeven jaar bollen de kastdeurtjes op door lekke krimpfolie? Valt natuurlijk buiten de garantie periode.
Door ed op vrijdag 7 dec 2012 '12
In 2004 een keuken gekocht. Na zes jaar begonnen de problemen met de frontjes. De folie van het front van de inbouw vaatwasser begon los te laten. Dit lag kennelijk aan ons gebruik. (schoonmaken en open laten staan van de vaatwasser deur) Nu 2 jaar verder zijn inmiddels weer 5 frontjes waarvan de folie los laat en opbolt. Volgens een medewerker hadden hier nog meer klanten last van gehad. Uiteindelijk boden ze een offerte aan waarbij we 20 % korting kregen op een goedkoper soort frontje die we ter vervanging hadden uitgezocht. De orginele frontjes werden inmiddels niet meer gemaakt. (gek hé) Ook de vervanging van de frontjes moesten we gewoon betalen. Dit aanbod bleek gelijk hun eindbod te zijn. Hier natuurlijk niet mee accoord gegaan. Ik begrijp dat een keuken niet het eeuwige leven heeft maar dat ze het normaal vinden dat een keuken (Duitse makeladij a Euro 12000,- ex plaatsing)na 6 jaar uit elkaar begint te vallen en hier een tegemoetkoming van 20% tegenover staat vind ik geen service van een bedrijf die zegt klantenservice hoog in het vaandel te hebben staan. Dan maar de frontjes bij een ander keukenbedrijf kopen. Korting krijg je in deze moeilijke tijd bij iedere zaak.
Door peet op maandag 2 apr 2012 '12
In Hengelo een keuken van bruynzeel gekocht. Na een paar jaar laat de folie los. Komen ze van de fabriek kijken, en ja alle deurtjes hadden het probleem volgens de monteur. Krijgen we een offerte van bijna 3000 euro bij betalen. We hadden 10 jaar garantie. Het was wel een fabrieksfout.
Door Betsy op zondag 26 feb 2012 '12
Ook bij ons laat het folie laagje los, keuken gekocht bij Keukenconcurrent, heb al een artikel geplaatst onder die naam,is dus ook een onderdeel van Mandemaker keukens, probeer via internet in contact te komen met mensen die dezelfde problemen hebben, heb van een medewerker gehoord dat er een fabriek geweest is die slechte materialen geleverd heeft, hoeveel mensen hebben zo'n keuken?
Door Inge op zondag 29 jan 2012 '12
De keuken is 6 jaar oud en we zijn al toe aan nieuwe kastdeurtjes. De folie laat los!! Bel je , garantie krijg je niet die heb je maar 5 jaar. Maar als tegemoetkoming zouden ze wel een goede offerte maken. Goede offerte, ik weet niet wat ze daar mee bedoelen. Maar voor 3 kastdeurtjes rekenen ze € 512 !!! Terwijl wij in totaal voor alle kasten en deurtjes € 2500 hebben betaald. Geteld zijn het ruim 30 panelen. En je moet dit nu ook nog zelf monteren. Echt waardeloos.
Door Inneke op dinsdag 20 feb 2007 '07
In november 2003 kochten wij bij Ikea een keuken van het type Ädel en lieten die bij ons thuis installeren. Vrij snel hebben wij moeten vaststellen dat de kwaliteit van deze keuken abominabel is. De folie waarmee de kastdeurtjes bekleed is, kwam op bepaalde plaatsen los. Dus wij demonteren deze panelen en rijden er mee naar Ikea en krijgen - zoals de garantie (10 jaar) het voorschrijft nieuwe panelen die door ons opnieuw gemonteerd worden. En dit verhaaltje herhaalt zich weer. Zo werden inmiddels 5 van de 7 deuren van onze hangkasten vervangen, de deur van een hoge kast, een voorzetpaneeltje en een kastdeur van een onderkast. En dit voor een keuken die pas 3 jaar oud is.
Reageer op dit artikel
Uw naam
Uw e-mail
Uw bericht
 
Meer artikelen