Feedback

Beoordeling van ervaringen over showroombezoek

Qasa hanteert bepaalde richtlijnen bij het beoordelen of wij ervaringen op de website plaatsen. Deze richtlijnen vindt u op de pagina over richtlijnen voor het plaatsen van een ervaring.

Een bijzondere categorie betreft ervaringen die gaan over een showroombezoek en waarbij (nog) geen aankoop is gedaan of nog niet is geleverd. Hieronder vallen ook contacten die niet in de showroom plaatsvinden maar bijvoorbeeld telefonisch of per e-mail. Hieronder wordt beschreven hoe deze worden behandeld.

Showroombezoeken zijn meestal bedoeld bedoeld om te oriƫnteren, een eerste indruk op te doen, een gevoel te krijgen bij het soort winkel, producten en opstellingen te zien, of een prijsindicatie of offerte te krijgen. Bij een showroombezoek ziet u vooral de aankleding van de showroom en heeft u contact met verkopers. Ook krijgt u een algemene indruk van het bedrijf.

Bij een showroombezoek is er (nog) geen beoordeling mogelijk over de levering, de montage, de installatie, de kwaliteit van de geleverde producten, de service, het nakomen van bij de verkoop gemaakte afspraken, etc.

Qasa bekijkt showroomervaringen van geval tot geval. Regelmatig ontvangt Qasa ervaringen van reviewers die onder druk hun handtekening in de showroom hebben gezet en vervolgens geconfronteerd worden met onredelijk hoge annuleringskosten als ze zich binnen korte tijd bedenken. Er is in dat geval nog niet geleverd. Ervaringen over annuleringen zijn van groot belang voor andere potentiele kopers en worden in de regel gepubliceerd op de site. Een tweede situatie die vaak voorkomt is dat de reviewer de bestelling heeft geplaatst maar dat levering en montage nog niet hebben plaatsgevonden. In dat geval houdt Qasa de ervaring aan en publiceert deze nog niet. Een derde situatie die vaak terugkomt is dat een review gaat over een showroombezoek waarbij de reviewer de offerte te duur vond of het contact met de verkoper niet prettig vond. Dit soort ervaringen wordt in de regel niet gepubliceerd.

Ervaringen die alleen over een showroombezoek gaan kunnen een nuttige aanvulling vormen op ervaringen die wel het complete traject van aankoop tot levering beschrijven. Het gaat er dan om wat voor informatie er in een showroomervaring staat vermeld en of die informatie van toegevoegde waarde kan zijn voor andere potentiele kopers. Van belang is dat u voldoende contact heeft gehad met het bedrijf. Een belangrijk aspect waar Qasa verder naar kijkt is of de score van een reviewer die alleen gaat over een showroombezoek naar het oordeel van Qasa mee zou moeten wegen in de totaalscore van een bedrijf. Qasa kan er voor kiezen om showroomervaringen te publiceren met de tekst maar zonder score.
Meer artikelen